York

image39

I lördags åkte jag och min värdfamilj (min kusin + familj) till York, eller Jorvik som vikingarna kallade staden då de härjade där på 900-talet. Sägen säger att det finns lika många pubar som dagar på ett år och lika många kyrkor som veckor på ett år. Jag kan bekräfta att det fanns en pub på varje gata och en kyrka i nästintill varje korsning.

Hursomhelst är York en urmysig stad och vi hittade på en hel del saker. Vi vandrade på Yorks stadsmur som skyddade York förr i tiden, spanade in York Minster, en av Englands finaste katedral och Europas största efter Notre-Dame, besökte Jorvik Viking Experience (museum), drack riktig hot chocolate i The Shambles, där delar av Harry Potter spelades in, en kväll gick vi på en sk Ghost Trail, en spökvandring genom staden, och mycket mycket mer...

Tänkte ladda upp lite bilder men det får göras någon annan dag när jag har tid, för nu ska jag och min bror (som är på besök i ett soligt England) göra pizza! Cheers!

Kommentarer
Postat av: Lasse K.

Åh ännu ett ställe som man måste besöka :) låter
verkligen urmysigt och vad mycket ni hann med!
Hoppas pizzan blev görgod, att allt med Åsas syster löste sig och att Kalle inte retar dig allt för mycket
=). Natti, puss

2008-03-21 @ 22:38:53
Postat av: M A T I L D A

fin bild!

2008-03-23 @ 11:48:51
URL: http://tildasfoton.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vilken härlig bild, med den grönskande bakgrunden.

2008-03-23 @ 19:40:03
URL: http://linnealinnea.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0